به گزارش قدس آنلاین، سید رسول مهاجر روز پنجشنبه در جلسه ای که توسط بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف جهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، افزود: معاون نخست وزیر چین چندی پیش در جلسه با معاون اول رییس جمهور کشورمان خواستار اجرای این پروژه شد و باید بدانیم در کنار تلاش هایی که در ایران صورت می گیرد، طرف چینی نیز به این پروژه علاقهمند است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در مقطعی در گذشته مخالفت با این پروژه از سمت سازمان برنامه و بودجه کشورمان صورت گرفت که در مقابل نامه ای با امضای وزیر امور خارجه خطاب به معاون اول رییس جمهور نوشته شد و در آن با ذکر مزایای اجرای پروژه، خواستار اجرای آن شدیم.
مهاجر با بیان اینکه در بخش راهها و جادههای اصلی در کشور عقب هستیم و اجرای پروژه های این چنینی میتواند فاصله موجود را کم کند، اضافه کرد: پروژه های مشابه در کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس اجرا شده یا در حال اجراست و زمانی برای از دست دادن نداریم.
وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه به شدت حامی این پروژه است و از استانداری اصفهان می خواهیم که ظرفیت های استانی را برای اجرای این پروژه فعال کند.
معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در اصفهان وجود دارد و فعال کردن آنها میتواند روند اجرای پروژه قطار پرسرعت اصفهان - تهران را تسهیل و تسریع کند.
مهاجر با بیان اینکه اصفهان با توجه به پیشینه ای که دارد و همچنین نقش آن در انقلاب و دفاع مقدس شایسته حمایت است، خاطرنشان کرد: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان جایی است که می توان همه سفیران خارجی را برای بازدید از آن دعوت کرد، این ظرفیت ها احتیاج به حمایت دارد و باید این مطالبه وجود داشته باشد.
استاندار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: برای راهاندازی قطار پرسرعت اصفهان - تهران تا کنون تلاشهای زیادی شده اما یکی از مشکلات بزرگ آن فاینانس چین است.
مهدی جمالینژاد افزود: با توجه به اینکه قطار پرسرعت یک پروژه ملی است لذا ما متعهد شدیم که پروژه مذکور را در این دولت به سرانجام برسانیم و سریعتر راهاندازی کنیم.
استاندار اصفهان تصریح کرد: پروژههای آبی اصفهان نیز با همکاری فولاد مبارکه و شرکت پترو پالایش در حال پیگیری است اما در این زمینه نیاز به حمایت همه جانبه از سوی دولت دارد.
اَبَر پروژه قطار پُرسرعت اصفهان - قم - تهران یکی از طرحهای ملی کشور در بخش حمل و نقل بوده که حدود ۲ دهه از مطرح شدن آن گذشته و فراز و نشیب های زیادی داشته است.
طول کل مسیر پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان-قم ۲۴۵ کیلومتر است؛ با بهرهبرداری از این پروژه مسیر بین اصفهان تا تهران با سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی میشود.
ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابهجایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوریهای جدید و انتقال فناوری در زمینه ایمنی از اهداف اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران است.
اخبار مرتبط
نماینده مردم اصفهان در مجلس:
نظر شما